Mindre är mer

Jag var i mataffären här om dagen. Skulle köpa några kryddor och buljong. Eftersom jag undviker E621 (smakförstärkande glutamat) och gillar eko så kollade jag såklart efter danskarnas motsvarighet till krav. Läste på några förpackningar... ingen glutamat, men jäst - är det nödvändigt med jäst? Så hittade jag en utan jäst. Men så va socker som andra ingrediens. Och socker är ju hemskt onödigt. Suck. Finns det ingen buljong med bara vanliga saker i?

Plötsligt kände jag mig väldigt dum. Alla "vanliga saker" är ju ingredienser jag redan har hemma. Salt och en massa kryddor. Lite olja också, för det blir väl lite oljigt av buljong?

Kan tyckas lite långsökt, men när jag gick hem från affären (utan buljong) så tänkte jag att det är så här hjärntvättade vi har blivit. Vi tror att det behövs en speciell produkt till allt. Det är tryggare med buljong än med salt, fastän buljong nästan bara består av det. I jakten på dom speciella produkterna som ska ge oss det specialla resultatet vi är ute efter, så får vi med massa onödiga saker på köpet - som glutamat och jäst. Eller som parabener, sulfater, PEG-ar.

Vi luras att tro att vi behöver så mycket. Det gör vi inte! Salt räcker långt.

Home - Dinner
Foto av Ernesto Andrade

Kommentarer
Postat av: Mikael

Heej!

Förlåt om jag stör, men tänkte bara fråga om jag kan få lite hjälp från dig skulle verkligen behöva det. Skulle du ha något intresse att hjälpa till i modeforum för modekunniga och modeintresserade personer? Moderator / VIP roller finns för seriösa och engagerade personer. Även ett inlägg hjälper mycket för att få modeforumet mer levande. Om du kanske bara gillar att läsa inlägg men inte vill bli medlem så kan du visa ditt stöd genom att klicka på Facebook like knappen. Tack för att du tar dig tid att kolla på detta / En stor Kram

2012-09-11 @ 08:17:43
URL: http://forum.modekampanj.com
Postat av: Ingrid

Hej!
Älskar din blogg! Har precis samma tankebanor som du. Ska snart testa balsammetoden tänkte jag.
Min blogg handlar mycket om att skapa nytt utav gammalt och att handla så mycket andra hand som möjligt. Hoppas vi kan följa varandra och bli bloggvänner!

2013-07-03 @ 20:31:41
URL: http://www.ingridlindow.blogspot.com
Postat av: Mikaela Bjerring

Ja, du det är verkligen svårt att hitta en bra och ren buljong som inte innehåller en massa dåligt, näst intill omöjligt!

2015-06-20 @ 12:46:41
URL: http://passionforhalsa.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0