Titandioxid och zinkoxid i mineralsmink

Efter mina funderingar i ett tidigare inlägg kring förekomsten av titandioxid och zinkoxid i mineralsmink så mejlade jag Mine (det märke av mineralsmink jag använder) för att försöka få klarhet i saken. Det var efter att jag läst Naturskyddsföreningens rapport om solskydd som jag blev skeptisk till just titandioxid och zinkoxid.


Mine svarar:


"Larmen som har cirkulerat sedan en tid tillbaka gäller mikroniserad zink- och titandioxid. Mikroniserad zink- och titandioxid har så små partiklar (nanopartiklar) som eventuellt kan tränga in i huden och ge skador.


Mine. använder inte så små partiklar i sina produkter. Då partikelstorleken på vad som beräknas som farligt ”damm” (vid inandning) mäts i mindre än 0,1 micron har Mine.’s zink- och titandioxid partikelstorlek från ungefär 1 micron och uppåt. Därför kan mineralerna från Mine. upplevas som något grövre i konsistensen än andra märken. 1 micron är 0,001 mm i storlek och en nanopartikel är så liten som 0,000001 mm.


Sedan är ju alltid frågan om micron också kan ställa till problem men det är upp till användaren att bestämma hur de vill göra."


När jag sedan kikar i Naturskyddsföreningens rapport igen så är det precis som Mine säger, det är främst nanopartiklarna som lyfts fram som en fara. Frågan återstår i om titandioxid och zinkoxid är farligt även om de inte är i nanostorlek.

Att Mines mineralsmink är mycket rent, dvs utan onödiga tillsatser, var en av anledningarna till att jag började använda det. Att det inte heller innehåller nanopartiklar känns väldigt bra att veta, men som Mine skrev så kvarstår frågan om micron också kan ställa till problem. Jag känner mig dock trygg att fortsätta använda mina produkter från Mine tills vidare, kanske kan kommande forskning svara på min fråga. Men tills dess ser jag det som en fördel att min "foundation" inte täpper igen porerna, fungerar riktigt bra OCH inntehåller ett visst solskydd.

Kommentarer
Postat av: paperstars

Måste fråga, vart kan man köpa Mine?:)

2010-05-23 @ 16:10:33
URL: http://weareocean.blogspot.com
Postat av: bella

Hej!

Vet du hur det ligger till med bareminerals mineralsmink, bmbeauty och sheercover möjligtvis?

2011-03-04 @ 23:30:55
Postat av: bella

Hej!

Vet du hur det ligger till med id.bareminerals, sheercover och det nya märket BM beauty? Jag hade ingen aning om detta och har precis börjat med mineralsmink så vet inte riktigt vart jag ska vända mig...



Använder mig av ögonskuggor från märket TVÅL och bm beauty.



Alla märken finns på eleven.se

2011-03-05 @ 12:38:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0