I ärlighetens namn berättar jag

När jag började använda ekologisk kosmetika och inte visste så mycket, då saknade jag en ekologisk skönhetsblogg. En blogg där jag skulle kunna läsa vilken naturlig mascara som fungerade, så jag slapp prova mig fram själv och där jag kunde läsa vilka ämnen som jag absolut inte ska smörja in mig med! Svart på vitt, det ville jag ha.

Ingen sådan blogg hittade jag, men med mitt växande intresse så tänkte jag att varför inte starta en ekologisk skönhetsblogg själv? Jag gillar att skriva, fixa med design, granska och dela med mig.

Dock gick det ganska snabbt att inse att det inte finns svart på vitt i djungeln av kosmetika, rapporter och rekomendationer. En säger si och en säger så, och vad ska då jag säga som varken är hälso- miljö- eller rapportbedömmarexpert? Det är inte alla gånger så lätt.

Tack vare en kommentar på den här bloggen så gick det upp för mig att både titandioxid och zinkdioxid, som jag skrev om som giftiga ämnen i ett inlägg om solkrämer, ingår i det mineralsmink jag använder dagligen. Det smink som jag älskar, just för sin "renhet". Ingen bismuth eller konstigheter. Bara titandioxid, zinkdioxid och mica.

Jag kan inte svart på vitt och jag vet inte allt, men jag vill lära mig och veta mer! Kosmetikaindustrin lär inte göra något åt saken själv. Det allra värsta med den här situationen är nog: ska jag sminka mig imorgon eller inte? Jag vet inte, men jag ska läsa på och ta ställning. Vad säger ni i frågan?


Jag bestämmer mig för att mitt mineralsmink är ok! Läs inlägget här.


Kommentarer
Postat av: Tina (Beleza)

Så vitt jag vet så hela diskussionen kring titanoxid och zinkoxid väldigt tvetydig. Man får inte kalla en produkt solskyddskräm om den innehåller zinkoxid/titanoxid men en vanlig dagkräm med spf får innehålla samma ämnen så länge den inte marknadsförs som solkräm. Det har väl att göra med mängden antar jag. Det mesta är ju "farligt" i för höga doser. Själv tar jag det hela med en klackspark då ämnena faktiskt inte är helt förbjudna.

2010-02-24 @ 10:02:24
URL: http://beleza.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tyvärr fungerar det ju inte så att alla ämnen kan kategoriseras som antingen giftiga eller ej. Allt handlar om dos och när det gäller t.ex. titandioxid handlar det också mycket om formuleringen/hur stora partiklarna är. Det som är ofarligt när det är i form av stora partiklar kan vara farligt om partiklarna är i nanostorlek, som tycks vara fallet för titandioxid. Själv är jag inte särskilt ängslig över just den kemikalien, som ju är så otroligt vanligt förekommande i det dagliga livet. Hade titandioxid haft någon slags generell toxicitet hade det nog märkts vid det här laget!

2010-02-24 @ 17:25:46
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Carolina

Hur är det? Tänkte bara säga att jag gillar din blogg :)



Följa varandra på bloglovin'?

2010-02-24 @ 17:43:13
URL: http://traitorsneverplayhangman.blogg.se/
Postat av: Ziimba

Hejsan sotis <3



Ska vi följa varandra med bloglovin'?

2010-02-24 @ 18:51:46
URL: http://ziimbas.blogg.se/
Postat av: Becca

Kolla in Holy Lama http://www.holylama.se/se/

Helt rena och ekologiska! Har fått en liten ansiktskräm som jag har tänkt prova efter jag är klar med Lakshmis ansiktskräm.

2010-02-24 @ 20:35:02
URL: http://isladebecca.blogg.se/
Postat av: Marcuss

Göttans! :D

2010-02-24 @ 23:27:51
URL: http://roliganyheter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0