Låg medvetenhet hos konsumenter

Läser en artikel ifrån ekoweb.nu från 2007 att naturlig kosmetika ökat mycket de senaste åren men att medvetenheten hos konsumenterna fortfarande är mycket låg. De flesta vet inte vad begreppen ekologisk eller naturlig kosmetika innebär. Jag tror inte heller att medvetenheten om vad konventionell kosmetika faktiskt innehåller är särskilt hög - för då tror jag att många skulle undvika den.

I artikeln säger Amarjit Sahota, föreläsare om ekologisk kosmetika:
- I genomsnitt använder en kvinna två kg kosmetiska produkter per år, ca 60 procent går dirrekt in i blodomloppet. Många blir allergiska av den stora mängd kemiska ämnen som finns i dagens kosmetika.

Naturlig/ekologisk kosmetika ökar i försäljning varje år, det gör all ekologisk försäljning. Jag tror att kunskap inom ämnet skulle öka konsumtionen ännu mer - jag själv är ett praktexempel. Ju mer jag lärt mig desto fler produkter har jag bytt ut till ekologiska (inte riktigt där än kan jag erkänna...)

Hela artikeln från ekoweb kan ni läsa här.

Följ min blogg med bloglovin

Kommentarer
Postat av: lina [discosadness.blogg.se]

sv: åh, tusen tack! <3

allt bra med dig? :-)

2009-08-04 @ 01:10:05
URL: http://discosadness.blogg.se/
Postat av: jennie

bra blogg :)

2009-08-04 @ 13:24:37
URL: http://jenniesiegel.blogg.se/
Postat av: frida

Tyvärr gäller detta nog inte bara kosmetika utan även mat också. Man önskar att fler kollar kollar vad dom stoppar i sig och på sig.

2009-08-12 @ 08:57:03
URL: http://tokfrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0