Naturlig kosmetika och allergier = sant?

Hittade en intressant artikel på Peppar.fi, en slags webbtidning. Här kan du läsa artikeln.

Jag tycker att artikeln belyser ett viktigt ämne, även om den är väldigt enkelspårig. Den säger i princip att ekologisk kosmetika har oförtjänt bra rykte och att den ofta är sämre ur allergisynpunkt.

"– Det är inte mycket jag väljer bort, men faktiskt kosmetika med mycket naturliga ämnen i. Jag som har en känslig hy har provat på en del. Till exempel menthol och pepparmynta som ska ha en kylande effekt brände mitt ansikte. Och mineralkosmetika inte sägs täppa till porerna gav mig acne. Allt som är naturligt är inte bra, säger Joachim."

Javisst kan naturlig kosmetika ge allergiska reaktioner, precis som mat kan göra. Är du allergisk mot jordnötter så ska du självklart akta dig för produkter med jordnötsolja. Men betyder det faktum att naturliga produkter kan orsaka allergi att naturliga produkter är sämre? En produkt med mineralolja, parabener, siliconer och massa hokus pokus som ingen säkert vet vad de gör med våra kroppar - förutom att de vid vissa nivåer misstänks kunna påverka våra hormoner, vara cancerogena eller lagras i våra kroppar. Anmärkningsvärt är att ämnen som misstänks kunna påverka våra människokroppar även kommer ut i naturen påverkar den.

Joachim säger också att mineralsmink gav honom acne. Visst kan det vara så, men det känns som ett ganska drastiskt konstaterande och jag kan komma på andra förklaringar:

1. Han hade tidigare använt en foundation med mineralolja som täppt legat som legat ovanpå huden och givit en mjuk känsla. När han bytte ut denna "gladpack" mot mineralsmink så reagerar huden med en utrensning, vilket i stort sätt alltid händer när man byter konventionella produkter mot mer skonsamma. Hade han hållt ut lite så hade acnen lugnat ner sig.

2. Acne kan bero på massor av saker, varför skulle det vara just mineralsminket? Huden är kroppens största organ och reagear på vad vi smörjer på den men även vad vi äter.

3. Vad använder han för mineralsmink? Vissa märken innehåller vismutoxidklorid, även kallas bismuth, som är ett metalliskt grundämne och en biprodukt vid framställning av bly som kan framkalla allergiska reaktioner...


Läs gärna artikeln själv, och läs i så fall också vad Weledas representant har skrivit som kommentar längst ner på sidan.






Kommentarer
Postat av: Lilly

Håller helt med, han verkar inte vara så påläst som han vill verka vara. Sen beror det på vad är det för mineralsmink han har använt.

2011-03-04 @ 20:17:59
URL: http://varaandetag.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Jag håller helt med i vad Weledas representant skriver. Ganska konstigt att de baserat artikeln på endast en persons erfarenheter och upplevelser, varför har de inte pratat med någon som förespråkar naturkosmetiken och tagit med dennes åsikter. Dålig artikel överlag tycker jag.

2011-03-05 @ 08:18:58
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Lilly

Hej söta du!

Det gäller alltid vara kritisk mot sådana typer av artiklar. Det är många olika faktorer som ligger bakom användning av naturlig kosmetik.



Förövrigt är jag rätt nöjd med China Glaze. Tricket är att använda base nagellack och en topp nagellack. Min nagellack sitter i alla fall 2-3 dagar innan det börjar flagna. Glöm inte bort att "värma" nagellacken mellan handflator för att få bättre konsistens när du lägger på nagellacken. Hoppas att mina tips hjälper dig.:)



Ha en fortsatt bra dag!:)

2011-03-05 @ 10:49:27
URL: http://varaandetag.blogspot.com
Postat av: Lilly

Lycka till med nagellacket:)

2011-03-05 @ 12:57:07
URL: http://varaandetag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0