Är det så svårt att göra solkräm?

Jag känner mig grymt förvirrad. Visserligen är det skönt att solen är på väg tillbaka, för med ljuset kommer också massa energi och lust att vara ute i friska luften. Men, sen några år tillbaka betyder också detta början på ett halvår med kliande och blödande små sår, medeciner (som är ett kapitel för sig) och bara en olustig känsla när solen tittar fram. Det är inte kul att vara allergisk mot solen.

Förvirringen ligger i vilken solkräm jag ska välja i år. Jag har nämligen ganska höga krav, och det tycks vara svårt att hitta någon solkräm som inte:
  • är som clownsmink, den vita färgen
  • är som smör, olja, fett, you name it! Jag vill inte att andra ska kunna spegla sig i mitt högblanka ansikte
  • innehåller massa skit som lagras i min kropp.
  • är så fruktansvärt dyrt
Det går att åka till månen, så därför måste det ju gå att göra en solkräm som folk faktiskt vill använda. Det känns viktigt för mig att hitta en bra produkt eftersom jag använder så himla mycket. För något år sedan beställde jag hem Eco Cosmetics solkräm, den användes aldrig eftersom den var ungefär som vit målarfärg. Förra året körde jag med Loreals... och det känns inte bra i mitt ekohjärta.

Så jag efterlyser: En ekologisk/naturlig solkräm som är genomskinlig, inte lämnar ett oljigt resultat och som inte kostar skjortan. Har ni något tips?

Kommentarer
Postat av: Tina (Beleza)

Oj det där låter inte lätt, jag antar att du inte heller kan nöja dig med en naormalhög solskyddsfaktor vilket gör det ännu svårare. Du kanske redan känner till dessa märken men här är iallafall ett par länkar som kan vara värda att kika på. :)



http://www.a-store.nu/se/grp/solskydd.php



http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3166&grp=67629

2010-02-19 @ 10:07:43
URL: http://beleza.blogg.se/
Postat av: Becca

Silken underbar blogg du har! Har börjat bli mer uppmärksam på vad produkter innehåller och letar också efter ekologiska/rena produkter!

2010-02-19 @ 22:08:36
URL: http://isladebecca.blogg.se/
Postat av: Becca

sv: Hej!

Vi fick ett litet häfte som var från Dermanord där det stod om ämnen som inte var bra. Och eftersom jag är nybörjare i detta så letar jag främst efter mineraloljor och parabener, men det finns så mycket mer. På Kicks finns det ett svenskt ekologiskt märke som heter "estelle & thild" som jag har fått upp ögonen för. Söta förpackningar och ljuvliga krämer mm.

Det jag fick lära mig på utbildningen var ayurvedisk ansiktskur, inpackningar (tång, alger, aroma), bodyscrub/peeling, kurbad, spapedikyr, spamassage, kontraindikationer. En helt underbar utbildning!

2010-02-20 @ 06:35:36
URL: http://isladebecca.blogg.se/
Postat av: icelin.blogg.se

Fan vilken fin blogg.

har frågestud på min blogg,

du får jätte gärna kommentera

en fråga eller mera, kram!

2010-02-20 @ 23:29:38
URL: http://icelin.blogg.se/
Postat av: Oliver

Heej ;D Fin blogg! hur mår du? ;P

2010-02-21 @ 16:21:49
URL: http://oolivers.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilken fin blogg du har, och med ett bra budskap. Fortsätt skriva, så fint ♥

2010-02-23 @ 10:16:29
URL: http://kreativitet.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, jag håller med - finns det INGA solskyddsmedel man kan använda!? De ekologiska innehåller titandioxid (de flesta med nanopartiklar) och de flesta andra solkrämer har massa kemikalier och parabener. Till slut får man ligga på stranden i långärmad tröja och långbyxor...kläder skyddar bäst mot solen...hahahaha

2010-03-18 @ 02:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0