Bra miljlöval-märkt el känns bra

Jag är mitt uppe i min flytt och har precis tecknat mitt livs första elavtal!

Det blev Godel av tre anledningar:
1. Dom erbjuder miljömärkt el.
2. All avkastning skänks till välgörande ändamål. Som kund får man välja vilken organisation man vill stödja och jag valde Läkare utan gränser.
3. Elen köper man till så kallat självkostnadspris och verkar vara billig. (Det är inte så lätt att jämföra! Men det står på deras hemsida att dom är billiga...)

En glad överraskning var att Godels Bra Miljöval-märkta el inte var så mycket dyrare, endast 1.88 öre extra per kWh. För en vanlig lägenhet med en årsförbrukning på 3000 kWh per år blir det 5 kr extra i månaden (ca 30 kr för en större villa). Kan tänka mig att miljömärkt el inte är så fasligt dyr hos andra elbolag heller.

Vad innebär Bra Miljöval-märkt el?
Bra Miljöval-märkt el innebär att elen endast kommer från förnybara källor som sol, vind, vatten och biobränsle. Ansvar tas också för elproduktionens påverkan av biologisk mångfald. Det innebär att vattenkraften inte torrlägger några vattendrag och att pengar avsätts till en fond som används för att minska skadorna i naturen. Fonden kan exempelvis användas för att restaurera vattendrag och skapa vandringsvägar för lax och öring.




Det värmer i mitt ekohjärta när jag läser detta på Godels hemsida:
"Vi på GodEl rekommenderar alla våra kunder el märkt med Bra Miljöval. Samtidigt vill vi påpeka att den mest miljövänliga kilowattimmen är den som aldrig förbrukas, då minskad konsumtion av el främst påverkar (minskar) produktionen av el från fossila källor, som också är den dyraste elen. Alltså ska du inte slösa el bara för att du väljer el märkt med Bra Miljöval då all konsumtion påverkar den globala efterfrågan och därmed produktionen. Titta gärna på våra energispartips för att se hur du kan både spara pengar och bidra till en bättre miljö."

Jag uppmanar er alla att spara på energi och att byta till miljömärkt el!

Bli energismart på Blienergismart.se

Kommentarer
Postat av: Linn

Hej!



Jag inleder med att säga att jag arbetar för Vattenfall, dock just nu tjänstledig :) Jag tänkte bara tipsa om att GodEl inte är det bästa man kan välja om man vill påverka miljön i bättre riktning. För det första är GodEl en av de dyraste på marknaden, de ger i och för sig överskottet till välgörenhet (under 2010 blev det strax under 40kr per kund..). För det andra är det svårt att veta vad "överskott" betyder - är det när allt som måste betalats har betalats eller är det när alla har fått ut sin bonus? Det absolut viktigaste är att GodEl inte producerar någon elkraft. Inte ett endaste litet öre lägger de på forskning eller produktion av vatten-, vind- eller annan elkraft som är förnyelsebar. En grön stämpel och snålskjuts på alla som producerar så är företaget good to go.



Jag gillar inte heller det Vattenfall håller på med i form av kärnkraft eller kol men de lägger i alla fall miljarder på att utveckla förnyelsebara energikällor som andra (GodEl, Telge bl.a.) använder i sin reklam. Det är helt okej att välja någonting annat än Vattenfall (det gör jag! :)) men se upp med företag som inte för miljöutvecklingen framåt utan bara utnyttjar det andra gör.



/Linn



2010-08-26 @ 12:07:02
URL: http://deathbyspandex.wordpress.com
Postat av: Malin

Hej!

Du har absolut en poäng i det du säger. Angående bonusar och de anställdas löner så kan man läsa om detta på deras hemsida och se att deras löner är lägre än på många elbolags. Och såklart så är det ganska luddigt att "100% av avkastningen går till välgörenhet" - men jag tycker ändå att det känns bra att stödja ett företag som har som affärsidé att skänka pengar till välgörenhet.



Jag tar inte ställning till att Godel är det bästa elbolaget, jag vet som sagt väldigt lite, men det kändes som ett bra val för mig just nu. Köper jag Bra Miljöval-märkt el så kommer det att produceras mer sådan el hos de elproducenter Godel köper sin el från, och det driver marknaden i rätt riktning.

(Jag svarar både här och i min egen blogg så att diskussionen kan hållas under ett och samma inlägg)

2010-08-26 @ 14:39:04
URL: http://ekofin.blogg.se/
Postat av: Hanna Broberg

Hej Malin,

Tack för att du valde oss - det är vi glada för!

/Hanna på Läkare Utan Gränser

2010-08-26 @ 15:35:36
Postat av: Linn

Javisst är tanken med välgörenhet god och likaså att all energi ska komma från förnyelsebara energikällor men i sådana tider där ordet "miljövänlig" används till vad som helst är det svårt att veta vad man ska välja, jag vet själv inte hur jag ska kunna påverka så mycket som möjligt. Valet i höst är väl då det gäller antar jag. Jag håller tummarna - och röstar!

2010-08-26 @ 23:12:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0