Onödiga transporter! Jag behöver inte Holländskt smör...

Transporter kors och tvärs över jorden är en av de saker som förstör miljön. Ändå tycker jag inte det är något fel med att importera (och exportera) produkter av olika slag, som t ex kryddor, tavlor, prydnadssaker, böcker etc. Det är en del i den globaliserade världen och en av de saker som minskar avstånden och ökar gemenskapen med andra länder tror jag. Även om jag inte varit i Indien eller Mexico så kan jag smaka lite på deras kultur hemma i Sverige.

Detta får dock inte gå till överdrift! Ett exempel på extrem överdrift är det jag och min kompis Emelie upptäckte igår då vi körde ett all night long lucia-bak. Bullar, lussekatter, cookies, hallongrottor, två sorters tryfflar och knäck lyckades vi åstakomma på en kväll!

Vi hade handlat på Coop forum och när vi skulle köpa smör så sökte jag efter norrmejeriers (den lokala producenten i Västerbotten) men hittade bara ett märke som jag aldrig sett förut, som det fick bli. Väl hemma upptäcker jag med blotta förskräckelsen att smöret är producerat i Holland! "Producerat i Holland för Lindahls i Sverige" Det är inget annat än gräsligt att matvaror, särskillt färskvaror som smör, fraktats så långa vägar när vi har egna kor som kan producera mjölk och smör här hemma!

Det finns säkert en bra förklaring om att Norrmejerier inte kan leva upp till efterfrågan och att det Holländska smöret är billigt i inköp. Men jag vill inte ha holländsk smör! Det känns äckligt och onödigt.

Jag tror att en stor del av transporterna runt i världen är onödiga. Jag äter gärna lokala potatisar från Västerhiske (som jag köpte idag), nej inte behöver jag potatis från skåne. Även om den säkert är jättegod. Just matvaror är en sådan produkt som ofta transporteras onödigt långt. Har ni hört historien om Findus fiskpinnar som fiskas på ena sidan jorden, skickas till Sverige för att beredas men skickas tillbaka till andra sidan jorden för att paneras och packas... och tillbaka till Sverige? Jag vet inte sanningshalten i den historien, men säkert går saker och ting till på det viset oftare än vi tror.

Vill man ha en ekologisk ögonskugga från Usa däremot, ja då tycker jag det är okej. Det är en liten produkt och man behöver inte köpa lika ofta som smör. Men det finns faktiskt flera ekologiska kosmetikaproducenter i Sverige! Pureskin, Caroma, Nea of Sweden, Wise, Föllinge, Klockargården är de jag kan komma på i skrivande stund. Visst är det kul att det finns här på hemmaplan! Varför inte prova dessa? Pureskins produkter har jag inte skrivit så mycket om, men de är fantastiska och rekomenderas varmt! Dagkräm och Ringblomssalva från Caroma är på väg hem till mig just nu så jag kommer med ett senare utlåtande.


* * *
Idag när jag och pojkvännen var och handlade inför middagen på vårt lilla Coop, så vad är det vi ser? Jo, det Holländska smöret, på bästa plats i kyldisken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0