Miljö- och hälsofarliga ämnen i solkrämer

Googlade på solkrämer efter mitt uppgivna inlägg bara för att, om möjligt, bli ännu mer uppgiven. Jag blev påmind om "skandalen" med miljö- och hälsofarliga solkrämerna som togs upp på nyheterna för något år sedan och insåg att det mest troligt inte hänt så mycket sen dess. Våra funderingar om solkrämer frös till is under vintern, men nu ska jag se till att de tinar fram!

Det går att hitta många artiklar kring farliga solkrämer:
Vanlig solkräm kan vara farlig
Så farlig är din solskyddskräm
Miljögifter i solkrämer

Det mest intressanta jag hittade var dock naturskyddföreningens rapport om solskydd "Ljusskyggt solskydd - miljögifter i solkrämer". Nedan har jag sammanfattat de miljöfarliga ämnena som rapporten utgått ifrån, men läs gärna rapporten själv, den är en riktig ögonöppnare!


I rapporten utvärderas 18 stycken solskydd ur miljö- och hälsoaspekt. Man har valt att bedöma solskydden utifrån innehållet/avsaknaden av sju utvalda substanser:

Fysikaliska filter
Zinkoxid anses vara en relativt ofarlig metallförening ur ett hälsoperspektiv eftersom den inte lagras i kroppen. Den form som ofta används i solskyddsprodukter har dock uppvisat negativa hälsoeffekter, såsom DNA-skador, i kombination med UV-ljusexponering då zinkoxid kan orsaka bildning av fria radikaler. EU godkänner inte zinkoxid som UV-filter i solskyddsprodukter.
Påträffades i 5/18 solskydd

Titandioxid kan vid exponering för solljus orsaka bildning av fria radikaler och därmed orsaka cellskador, till exempel DNA-skador. I nanoformat kan titandioxid vara cancerframkallande.
Påträffades i 12/18 solskydd

Kemiska filter
Butyl Methoxydibenzoylmethane är svårnedbrytbart, lagras hos levande organismer och sannolikt mycket giftigt för vattenlevande organismer. Allergiframkallande när det bryts ner av UV-ljus.
Påträffades i 11/18 solskydd

Ethylhexyl Methoxycinnamate lagras hos levande organismer, är mycket giftigt för alger och ryggradslösa vattenlevande djur. Ämnet misstänks kunna ge bröstcancer samt störd hormonbalans hos
barn.
Påträffades i 8/18 solskydd

Octocrylene lagras hos levande organismer och är giftigt för vattenlevande organismer.
Påträffades i 3/18 solskydd

Hjälpkemikalier

Cyclopentasiloxane är svårnedbrytbart, lagras hos levande organismer och är giftigt för vattenlevande organismer. Ämnet misstänks ha cancerframkallande egenskaper.
Ämnet har påträffats i fisk och i leven hos vittrut i en studie gjord på döda eller döende fåglar på Svalbard, vilket tyder på att substansen kan spridas storskaligt.
Påträffades i 6/18 solskydd

Cyklohexasiloxane är troligen mycket svårnedbrytbart och mycket giftigt för vattenlevande organismer. Ämnet
tros även kunna lagras hos levande organismer.
Påträffades i 2/18 solskydd


"Det är endast dessa ämnens förekomst och egenskaper vi redovisar. Vi vill understryka att det inte alls innebär att de övriga ämnena är ofarliga för miljö och hälsa. För flertalet av dessa ämnen saknas det kunskap om hur de påverkar människor, djur och naturen i övrigt."


Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Becca

Usch! När en kvinna från Rosenserien kom och pratade för oss på utbildningen så sa hon att det inte finns någon helt ren solkräm :/

2010-02-21 @ 23:53:36
URL: http://isladebecca.blogg.se/
Postat av: Elin

Bra att du uppmärksammar detta. Jag gör detsamma. Bäst att komma ut med budskapet. Bra gjort!

2010-02-22 @ 19:41:26
URL: http://www.ekoprincess.se
Postat av: Ika

De två sista ämnena på listan (cyclopentasiloxane och cyklohexasiloxane) så hör båda två till gruppen silikoner. Skulle vara intressant att veta hur det står till med övriga silikoner, exakt hur miljö- och hälsofarliga vanligt förekommande silikoner som exempelvis dimethicone är.

Silikoner är nämligen kosmetikaföretagens älsklingsingredienser. Gör ingen egentlig nytta för hud och hår, men ger trevlig konsistens åt produkten och lägger sig ofta som en hinna över hud och hår vilket får huden eller håret att se mera välmående ut på ytan.



Jag blev medveten om silikonernas existens (och framför allt om deras omfattande förekomst) när jag slutade använda schampo för drygt två år sedan. Om man övergår till att tvätta håret med balsam kan man nämligen inte använda produkter som innehåller silikoner eller mineraloljor (t.ex. petrolatum, vaseline och paraffinum liquidum), och jag lärde mig snabbt att scanna av inci-innehållsförteckningarna på alla hårprodukter för att sortera ur det fåtal som jag faktiskt kunde använda. Ganska snabbt fick jag också reda på att just silikoner är väldigt svårnedbrytbara och att de alltså inte alls hör hemma i naturen. Efter det, och efter att ha läst att silikoner inte gör nytta för huden (däremot kan de göra skada genom att täppa till porerna) kändes det inte alls okej att använda silikonproduktr på huden heller. Det kusliga med silikonerna är att de är så extremt vanligt förekommande. Ta Body Shop, t.ex, som fortfarande försöker uppehålla resterna av en grön image. I princip alla deras ansikts- och kroppskrämer innehåller flera olika silikoner.

2010-02-23 @ 14:52:59
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Hanna

Hej!

Hittade med glädje din blogg och har läst en hel del intressanta inlägg. En liten fundering bara... Du skriver om farliga ämnen i solkrämer och nämner både zinkoxid och titandioxid. Samtidigt använder dumineralmakeup från Mine, som enligt innehållsförteckningen innehåller:

Titanium Dioxide (CI 77891), Iron Oxide (may contain [+/-] CI 77491, CI 77492, CI 77499), Zinc Oxide (CI 77947) and Mica (CI 77019).



Är det någon skillnad, eller har du inte reflekterat över den saken?



Tack för en bra blogg!

2010-02-23 @ 21:22:06
Postat av: Malin

svar till Hanna:

ja du.. vad säger man? jag vet att mine innehåller titandioxid och zinkoxid - men tänkte aldrig på det när jag började gräva i vad solskydd innehåller. först när du säger det så inser jag dubbelmoralen i detta och det känns verkligen inte kul, jag älskar mitt mineralsmink! jag får läsa på mer i ämnet!

2010-02-23 @ 21:43:20
URL: http://ekofin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0