Gifter i skor

På Tv4 Nyheterna idag rapporterades det om hur vanligt förekomande gifter i skor är. Det handlar om det förbjudna ämnet kvicksilver, men också krom och bly, som sprids både till naturen och bäraren.

Här kan du se nyhetsinslaget:

 

Fastän jag har börjat förstå att det i princip finns gifter i ALLT så blir jag nästan lika förvånad varje gång jag hör något som detta. Hur kan det vara möjligt lixom? Handlar det om tillverkarens okunskap eller arrogans? Eller ett tunnelseende där bara ekonomiska vinster tas i beaktning.

Jag tror att det är en blandning av flera faktorer, och vi ska inte glömma - precis som nämns i inslaget ovan - att företagen vaknar inte förrän vi konsumenter visar att det finns en efterfrågan på varor som tillverkats på ett sätt som inte skadar varken miljön eller människan. Tillgång och efterfrågan är

Vill du läsa arikeln på TV4:as hemsida? Klicka här.

 

 


Kommentarer
Postat av: anna

åhhh

sååååå typiskt , man vet snart inte vad man ska göra, alltid fel på allt, är det inte låååånga transporter som förstör så är det barnarbete eller gifter, eller dålig djurhållning osv osv ....



när jag skaffar egen gård ska jag då så gått det går försöka bli självförsjörjande (felstavat) .. tycker utvecklingen går åt fel håll, mot storjordbruk osv.... istället borde man satsa på små små gårdar med känsla ....



aja ... tack för en bra blogg, brukar gå in hit varje dag å kika vad som hänt, hittade den för nån dag sen via en länk från en annan blogg =D

2009-12-04 @ 18:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0