Ämnen att undvika

Det kan väl inte vara så farligt ändå, det säljs ju! Ja, hur många gånger har man inte tänkt så. Till och med jag som är ganska beläst inom området kommer på mig själv med att tänka såhär. I och för sig, jag kommer nog inte att dö av att smörja in mig i lite bodylotion med mineralolja eller av att borsta tänderna med triclosantandkräm. Men i det långa loppet så kan summan av vår sammanlagda miljöpåverkan bli ganska stor.

Många ämnen som är tillåtna i kosmetika är samtidigt klassade som miljögifter. Oavsett hur stor andel ämnet får vara av produkten så rimmar det väldigt illa i mina öron att ett ämne som är miljögiftigt ska få ingå i något som vi använder för att rengöra oss eller för att göra oss fina.

Faktum är också att många av ämnena som är tillåtna har okända hälso- och miljöeffekter. Ibland misstänks ett ämne för att vara skadligt men tillräckligt mycket forskning har inte gjorts för att kunna belägga detta och tills dess så är det fritt fram för användning.

Med Ekofin vill jag inte bara tipsa om bra ekoprodukter utan också varna för dåliga produkter och ämnen vi bör undvika. Här nedan tänkte jag samla en lista med just sådana ämnen och efterhand skriva om dem.

  • Butylparaben
  • Paraffinum liquidum
  • Propylparaben
  • Triclosan
  • Zinkpyrition

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vi kan ju inte veta om det är det som gör oss sjuka i längden eftersom det byggs upp i små mängder varje dag under flera år. Det tycker jag är lite otäckt. De gifter vi äter hamnar i levern, men det vi smörjer in oss med går rätt ut i blodomloppet.

Postat av: Joachim Palvig

Om ni vill se listor med värderingar av ämnen och produkter - enligt oberoende forskningsresultat kan ni kolla: www.gronfrisor.se -> Produktlistorna.

Det finns lister som är värderad efter hur skadliga de är. Grön - Gul - Röd. detta är den enda lista, som är baserad på oberoende forskning och slutsatser gjorda av oberoende offentlig myndighet.

2011-10-19 @ 02:03:30
URL: http://www.gronfrisor.se
Postat av: Maria

Tack för sidan. Hittade precis hit. Bokmärker. Är själv väldigt överkänslig mot hud och hygienprodukter och har allergier.

Svar: Vad kul att det kommer nya läsare trots att jag inte varit aktiv på länge.. :)
Malin Karlsson

2013-04-05 @ 14:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0