Ekologiskt och allergivänligt?

På senaste tiden har jag fått flera frågor via både kommentarer och mejl. Oftast har jag svarat direkt till personen, men nu är det dags att svara i bloggen. Det känns som att det kanske är fler än Carola som har detta problem!

Fråga: Jag och min familj försöker leva så miljövänligt vi kan och har bytt/byter successivt ut saker i vårt hem. När det gäller skönhetsprodukter, framförallt schampo och balsam har vi det svårare. Vår dotter är nämligen extremt doftkänslig och tål inte heller eteriska oljor. Har testat några parpymfria schampon men de har inte funkat på mitt hår. Just nu kör jag med Apotekets parfymfria schampon, men jag hade hellre velat hitta ett naturligt/ekologiskt alternativ. Har du några tips? Visserligen jag jag sett några doftfria schampon på nätet, men en del kostar ju kring 200 kr och det vill inte jag lägga på en produkt jag aldrig hört något om. Tror att vi har 3-4 dyra flaskor här hemma som jag använt 1-3 ggr, men som inte funkat och det blir dyrt i längden. Önskar att det fanns provförpackningar för billig peng.

Svar: Jag förstår din frustration eftersom att de flesta ekologiska schampo balsam och tvål innehåller eteriska oljor. Det finns en debatt om eteriska oljor där vissa menar att allergiker tål dessa mycket bättre än syntetiska parfymer, medan andra menar att eteriska oljor inte är bättre. Jag kan tänka mig att tillverkarna av ekologiska/naturliga produkter har tagit fasta på forskningen som visar att allergiker ofta tål eteriska oljor,  vilket har resulterat få helt doftfria ekologiska produkter.

Ett märke som faktiskt har en helt doftfri astma- och allergivänlig serie är Urtekrams No perfume. Inga onödiga ingredienser har använts och det ser man på det korta ingredienslistorna.

Detta är schampots innehållsförteckning:
Water, vegetable glycerine*, coconut and corn sugar soap, glyceride of sunflower oil, citric acid. Nothing else. * = Organic farming.

Här kan du läsa vilka fler produkter som ingår i serien och dess innehållsförteckningar.

Jag har själv inte provat Urtekrams produkter, men eftersom att de säljs på många ställen så kan de ju knappast vara urusla! Säkerligen finns det något mer märke med allergivänliga produkter. Du skriver att du önskar provförpackningar för en billig peng och min erfarenhet är att många webbshoppar är väldigt tillmötesgående om man vill ha produktprover innan man köper en vara. Om du hittar en produkt på internet du skulle vilja testa, mejla och fråga!

Några av produkterna i No perfume-serien går att köpa på Shopping4net till överkomliga priser. T ex schampo 52 kr/250 ml eller pumptvål 89 k /500 ml. Urtekrams produkter går ofta att hitta i hälsokostbutiker som t ex Life.

Hoppas du hittar något som fungerar!

Urtekrams serie No perfume.


Kommentarer
Postat av: Carola

Tack för att du tog dig tid och svarade på mitt inlägg. Jag har testat Urtekrams serie, både schampo, balsam, duschkräm, tvål och bodylotion. Schampot och balsamet funkade inte alls för mitt hår, det blev jättefett, men övriga produkter funkade bra. Det är verkligen svårt att hitta produkter. Jag har mailat och frågat efter prover på några ställen. Har till och med erbjudit att få betala för dem, men bara fått negativa svar hittills. Skriv gärna i bloggen igen om du hör tal om fler ekologiska och doftfria produkter. Jag har lagt in den som en av mina favoriter.

2010-03-04 @ 23:15:02
Postat av: Estela

Jag rekommenderar Suki produkterna, somm finns på www.softskin.se

Dem tycker jag är bra för mitt hår. Har astma och tycker att dem ej är starka.

:)

2010-03-05 @ 08:39:55
Postat av: Jenny

Vet att i+m naturkosmetik har en parfymfri serie som heter Freestyle. Kanske vore något? Sen finns ju Estelle & Thild, som är ett svenskt märke. Har duschcremen som är väldigt mild och dryg.

2010-03-05 @ 20:03:57
Postat av: Trädkramaren

Jag har testat Urtekrams deo och gillar den inte. På mig börjar det klia, men det är möjligt att det bara är jag som är känslig.

2010-03-09 @ 09:56:38
URL: http://www.trädkramaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0