Aloe Vera mot eksem?

Det kliar och kliar... igen! Hade problem med eksem många år när jag var liten, men det växte bort. De senaste 10 åren kan jag inte minnas ha haft något eksem annat än det som orsakats av min solallergi. Men nu är det alltså tillbaka! I arm- och knäveck samt på två fingrar på höger hand (skumt!).

Har läst att kortison egentligen inte är bra eftersom att det bara tar bort symptomen och inte botar, kliandet kommer tillbaka. Så jag har för första gången provat Aloe Vera eftersom jag läst att det är både klådstillande och läkande för huden.

Har ni några beprövade tips eller huskurer mot eksem?




Jag testar just nu Lily of the Deserts Aloe Vera Gelly. Återstår att se om det hjälper mot eksem...

Inköpt på Shopping4net för 60 kr /120ml. Innehåller 99.5% certifierad ekologisk Aloe Vera, Carbomer 940 (Konsistensgivare), Vitamin A, C, och E. Alltså inga parabener, mineraloljor eller annat dumt.


















Kommentarer
Postat av: Jeanette

Jag försöker unvika kortison in i det längsta och jag har faktiskt funnit en otrolig lindring och läkande effekt av Calendula. (detta fungerar även när mina hörselgångseksem blossar upp)



<a href="http://www.ekohygien.se/calendulabalm-p-106.html?cPath=89_67">Calendula Balm</a> från Essential Care

och

<a href="http://www.eleven.se/badger-baby-balm-3377.html">Baby Balm</a> från BADGER.

är två produkter som gjort att jag har kunnat unvika kortison behandling.

2010-01-23 @ 07:32:18
URL: http://gogreenmakeup.wordpress.com
Postat av: Tina (Beleza)

Jag vet att Jättenattljusolja ska vara effektiv mot eksem och även en blandning av olivolja och pressad vitlök som ska stillar kliandet, om man inte har något emot att lukta som en grekisk maträtt vill säga. ;)

2010-01-23 @ 10:09:02
URL: http://beleza.blogg.se/
Postat av: Jennyyy

Hoppas att Aloe Veran ska hjälpa mot dina eksem. Många säger dock att sånt kommer "inifrån". Har du testat dricka Aloe Vera juice? Många jag hört har sluppt eksem efter de börjat med denna dryck.



Vad gäller den gelly du visar på bilden så beställde jag också den från Shopping4net. Dock innehåller den inte endast de som står angivet på deras sida utan även olika "PEGar" , dimethicone och Sodium EDTA. Har du kollat på din tub???

2010-01-23 @ 13:45:40
Postat av: Tina (Beleza)

sv: Haha ja visst låter det konstigt men jag läste om det nånstans. Tror det var på www.nyfikenvital.org

2010-01-23 @ 21:58:16
URL: http://beleza.blogg.se/
Postat av: ClaraBella

Jag har aldrig provat detta, men jag har vid flertal tillfällen stött på att rapsolja ska ha liknande verkan som kortison i/på kroppen, men utan de negativa egenskaperna som läkemedels-kortison har.



Kanske nåt att prova?

Själv tycker jag att olja är överlägset bättre att smörja in kroppen med än diverse krämer. Använder Lisen Organics Ringblomsolja (den innehåller visserligen inte rapsolja, men hennes blomsterolja gör... har jag för mig i alla fall).

2010-01-24 @ 19:24:10
URL: http://ekohornan.blogg.se/
Postat av: Kabuki-Emma

Aloe vera-gelé är superbra! Du kan också testa att koka kamomillte och hälla på en sprayflaska i kylen, det lugnar och svalkar skönt. Du kan också blanda kamomillteet med aloeverasaft 50/50 och ha på sprayflaska i kylen, denna blandning luktar dock inte jättegott men är effektiv.



Lycka till, hoppas verkligen du blir av med besvären!

2010-01-26 @ 21:24:21
URL: http://www.kabukibeauty.blogspot.com/
Postat av: Rocketqueen

Bepanthen barnsalva från Apoteket är kanon tycker jag.

2010-02-02 @ 11:11:05
URL: http://rocketqueens.blogg.se/
Postat av: Anowar Hossain

Aloe Vera Gelly lugnar och återfuktar torr hud. Den är lämplig för även den mest känsliga hud. Det fungerar bra att fylla på fukt efter exponering för sol och vind. Lily of the Desert's 99% Aloe Vera Gelly innehåller inte parabener, artificiella färgämnen och syntetiska dofter. Denna produkt är inte testade på djur. http://www.swedhealthcare.com

2010-07-08 @ 15:44:39
URL: http://www.swedhealthcare.com
Postat av: Jeanette

Vad står det först i innehållsförteckningen att den innehåller?

Aloevera juice (el liknande) eller står det Aloe Barbadensis Gel?

Kan rekomendera dig att använda produkter som det står Aloe Barbadensis Gel på. För då är det inte utspätt eller processat på samma sätt och ger betydligt mkt bättre effekt.

Står det dessutom vatten eller aqua först, så är det ju vatten du betalar för...kanske inte så kul.

Kan tipsa dig om produkter från Forever. De har både gel att dricka (inte juice, som är utspätt med vatten) och gelly att smörja dig med.

Har du frågor så kontakta mig gärna i så fall :-)

Annars lycka till med eksemen. Hoppas krämen funkar och att du blir av med besvären.

2012-03-19 @ 13:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0