Dyra ekologiska produkter - är det värt pengarna? Del 2.

Hur ska vi ha råd med de dyra ekologiska produkterna? Även fast vi vet att de är bättre ur flera perspektiv så tar det emot för många att lägga ut mer pengar på kosmetika, särskilt för dom som inte är intresserade av skönhet eller väldoftande krämer. Men det behöver inte bli dyrare. Del nr 2 tillägnas återfuktning som för många innebär väldigt många liter med body lotion från Apoteket.

Bodylotion kan bli dyrt om man är en torris som jag och helst smörjer in sig varje dag - för det gjorde jag förut i alla fall. Nu använder jag omväxlande ekologisk body lotion och kroppsolja som jag tycker fungerar mycket bättre. Jag behöver inte smörja lika ofta och mycket, och använder mycket mindre produkt för att hålla huden mjuk. Mina ekologiska vanor är i detta avseende inte alls dyrare än vanorna på den tiden då jag konsumerade litervis med apotekets lotion. Jag har body lotion från eco cosmetics och kroppsolja från lavera som båda går att köpa på renskonhet.se.

En bra budgetvariant på detta är att använda sig av rapsolja istället för kroppsolja i duschen. Rapsolja mjukar upp huden och kan dessutom hjälpa mot irritation och klåda. Se till att köpa ekologisk kallpressad rapsolja. En flaska räcker väldigt länge och kostar ca 30-40 kr på mataffären. Bra för plånboken!

För er som inte har så torr hud så kanske ni kan slippa att smörja in er överhuvudtaget om ni byter ut vanlig tvål och duschkräm (som faktiskt ofta är väldigt uttorkande!) till en mild ekologisk som är snäll mot huden. Detta gäller såklart också oss torrisar.

För dig med torr hud är mitt råd kombinera med olja och lotion. Använd alltid olja i samband med dusch eftersom varmt vatten är väldigt uttorkande. Smörj in med lotion när du känner dig torr. För dig som sällan eller aldrig blir torr räcker det är smörja in sig då och då eller kanske inte över huvud taget.

Bodylotion finns i uppsjöar och alla föredrar vi olika. Jag är nöjd med min från Eco cosmetics som kostar 75 kr/200 ml på Renskönhet. Kroppsoljan från Lavera kostar 95 kr/200 ml på samma ställe. Body lotion från Urtekram finns på Shopping4net för 79 kr/250 ml. En stor "dunk" med body lotion finns på A-store från märket Impact Zero, 170 kr/500ml.


Eco Cosmetics body lotion, finns på Renskönhet























Nästa del ska handla om schampo och balsam!

Kommentarer
Postat av: hanan

Ekologisk Hudvård är verkligen logiskt. Det ger helt klart resultat och man jämför billigare syntetisk hudvård :)

2012-02-10 @ 21:06:43
URL: http://www.bodybazar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0