Tio år yngre med mindre socker...

Bläddrade i Aftonbladets bilaga Hälsa idag på jobbet. Läste artikeln "Så blir du tio år yngre", och även om jag vid 20 års ålder inte lider av åldersnoja så var artikeln riktigt bra. Hela tidningen var faktiskt bra - kvalitén på tiokronorsbilagorna kan ju vara lite si och så.

Hur som helst handlade artikeln om den danska näringsteraputen Thorbjörg Hafsteinsdottir om hur man ska leva för att hålla kroppen i balans och "bli tio år yngre". Tipsen var att äta mindre socker, mer fibrer och att välja ekologiskt så mycket som möjligt. Förutom en sund kosthållning hade hon tips om träning, avslappning men också om naturlig hudvård.

Jag filosoferade lite över detta och tänkte att vi får i oss mycket kroppen inte behöver på många olika sätt; via tillsatser i mat, luftföroreningar och hudvård. Huden är kroppens största organ och "äter" upp det vi smörjer på den - så för att minimera kroppens belastning av sådant vi inte behöver bör vi också tänka på vad vi använder för skönhetsprodukter. Det talas mycket om farliga tillsatser i mat nu i dagarna - men var är den stora debatten kring alla hemska hudkrämer, mascaror och tvålar? Kul att ämnet berördes lite i alla fall i Hälsa-bilagan.

Ni hittar delar av artikeln här.

Kommentarer
Postat av: ClaraBella

På tal om tillsatser i mat så rekommenderar jag "Den hemlige kocken" och "Äkta vara".

2009-09-11 @ 14:03:57
URL: http://ekohornan.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Den artikeln ska jag läsa!Jag använder själv organisk hud och hårvård och det är superbra.Halvfabrikat är ju aldrig bra och det äter jag inte särskillt ofta.Rooibios te ska tydligen vara bra mot åldrandet med och det dricker jag varje dag :) Härlig blogg föresten!

2009-09-11 @ 14:58:55
URL: http://brunettbeckie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0