Skönhetstips: duscha kallt

Ni har nog hört det förut, men jag tänkte upprepa det: duscha kallt! Det har många fördelar. Påmindes om detta skönhetsknep då jag ramlade över denna artikel på tidningen Topphälsas hemsida som handlade om hur en Yoga-morgon går till.


Det finns många anledningar till att duscha kallt (eller avsluta varje dusch kallt) då det sägs att en kall dusch:
  • Gör huden mer spänstig och ger den mer lyster
  • Ökar blodcirkulationen
  • Motverkar celluliter
  • Stärker immunförsvaret
  • Stänger hårets fjällskikt = mjukare hår

...och så är det ju väldigt eko-rätt att vrida ner temperaturen i duschen eftersom varmvatten drar mer energi än kallt vatten. Som jag läste i tidningen Eco Queen så är det ju också helt eko-rätt att duscha tillsammans med någon för att spara vatten. Såg en gång en tv-serie där en tjej sa till sin pojkvän att de borde duscha tillsammans eftersom att "couples that shower together, stay togheter". Pojkvännen tittade bort och sa att han var tvungen att ringa ett viktigt samtal - tror du att deras förhållande höll eller?! Icket. 

Dagens skönhets- hälso- eko- och kärlekstips är att duscha kallt!



Själv brukar jag avsluta med kallt vatten eftersom jag tyvärr gillar att duscha hett (kan jag erkänna).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0