Jojobaolja mot acne

Jojobaolja, som är en vegetabilisk olja, verkar ha många bra egenskaper. Läste på Rawgaia.com, som är en brittisk webbshop med ekologiska/naturliga produkter, om alla dess fördelar.

Jojobaolja absorberas lätt, känns inte oljig och passar alla hudtyper. Den gör huden mjuk och hjälper den att behålla sin elasticitet. Eftersom att jojobaoljan är så lik kroppens egna återfettande ämne, talg, kan oljan "lura" huden att producera mindre talg - och till skillnad från talg så täpper jojobaoljan inte igen hudens porer och kan därmed hjälpa mot acne. Coolt va?

Kan tipsa den nyfikne att surfa runt lite på Rawgaia.com även om man inte tänkt handla. Varje produktbeskrivning förklarar vad innehållet i produkten är bra för.

Den här ekologiska Jojobaoljan finns att köpa på Shopping4net (under hälskokost) för 148 kr.
Någon som har erfarenhet av jojobaolja? Fungerar det t ex mot acne?



Kommentarer
Postat av: Jossan

Jag har hittat en sida www.akneakuten.se som är superseriös & som är inne på naturligt och ekologiskt. Antiakneprogrammet har hjälpt mig att bli av med min akne helt.



Ska testa Jojoba även om aknen är borta nu.

/J

2010-01-08 @ 08:57:44
Postat av: Malin

Tack för tipset! Och vad kul med en sida som verkligen är seriös. Jag tror att det finns väldigt många acneprodukter som innehåller dåliga ingredienser och motverkar sig själva... ekologiskt är alltid bäst:)

Ska verkligen tipsa om denhär sidan!

2010-01-08 @ 13:52:09
URL: http://ekofin.blogg.se/
Postat av: Maria

Det finns också en bra svensk tillverkare av ekologisk hud- och hårvård m.m. Utländska producenter av ekologiska produkter i all ära, men det blir ju en del transporter. Kolla in www.eilas.se! Hon säljer t.ex. ekologisk jojobaolja, 100 ml för 130 kr, jättebra krämer för olika ändamål och bra cerat utan mineraloljor. Man kan dessutom be henne göra en kräm utan dofttillsatser om man vill o.s.v. Eilas kan verkligen rekommenderas!

2010-01-21 @ 08:51:56
Postat av: jossan

Jag hade ganska svår akne med bölder. Det var INTE kul och jag märkte hur folk försökte att inte titta på dem när de pratade med mig...Puuh. Jag testade det mesta (även Roaccutan och antibiotika) inget hjälpte utan både levern och magen blev helt förstörda. Sedan hittade jag Akneakutens Antiakneprogram (www.akneakuten.se). Till en början var jag ganska skeptisk (när man har testat typ allt som finns så...). Jag följde programmet noggrant (även om jag fortfarande var skeptisk) eftersom alla råd verkade ganska vettiga (de nästan överförklarar alla sammanhang, vilket iofs är ganska bra när man inte kan så mycket om kroppen :-)) Jag började märka ganska direkt att jag blev bättre. Efter cirka 5 veckor blev jag mycket sämre och tappade allt mod. De hade varnat för det så jag fortsatte att följa programmet noggrant. Jag började gradvis bli bättre efter min dipp och efter fyra månader var all min akne, bölder, utslag borta!!! Jag som hade kämpat i flera år med allt som finns på marknaden och betalat en förmögenhet på krämer och mediciner. Jag har förstått att akne och hyns hälsa (eller vad man nu ska säga) handlar så mycket om kost, näring, stres och avgiftning (och lite annat också som man lär sig om :-)). Det är underbart att titta folk i ögonen och inte vara orolig för att de tycker att man är äcklig!!! Oj, har skrivit en uppsats men man har ju blivit smått religiös ;-)



Jossan



PS: Vill berätta om det för alla!!

2010-03-19 @ 11:50:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0