Hokuspokus i köket

Just nu pågår ett expriment i mitt kök, jag försöker att göra eget vax (alltså till att vaxa benen, inte för att styla håret). Efter att ha läst på internet att det går att göra eget så ville jag prova själv.

Såhär lyder receptet jag hittade:

Koka upp alla ingredienser och sjud på låg värme.
Rör om så att det inte bränns.
Häll upp i bunke/skål eller liknande och låt stelna.
  • 1 påse citronsyra
  • 4 dl socker
  • 2 dl vatten
Ta sedan en bit, knåda med händerna och tryck sedan ut på benet. Dra loss!

Efter att ha googlat lite läste jag om flera som lyckats med detta... men för mig går det inte bra! Följde receptet ovan men det blev inte någon stelnat vax som går att knåda, utan bara en rinnig sockerlag som inte går att använda till något. Har nu provat att koka upp allt igen och tillsatt mer citronsyra (som får socker att stelna) och socker. Hoppas det funkar.

Är det någon som gjort eget vax och kan tipsa mig?

Kommentarer
Postat av: Tikaha

Hej!



Jag har faktiskt hittat ett bättre märke naturliga deodoranter än Urtekram. Nog för att dom är bra men dom har bara en doft jag gillar. På http://greenmama.jetshop.se/default.aspx hittar du ett märke som heter Naturally Fresh, och dom i spray och som blöt roller är riktigt bra. Ett städpass och träningspass utan unken lukt. Sen att dom luktar papaya eller melon ( finns oparfymerad) är bara ett stort plus. Kan ialf rekommendera dom starkt. Ha det gött Tikaha

2009-10-11 @ 22:50:07
URL: http://tikaha.blogg.se/
Postat av: PaljettenQ

Hejsan, roligt att återkomma hit till dig. Jag råkade "tappa bort" dig en stund.

Fint du har stylat om din blogg :)



Det där med att vaxa benen med socker verkar ju jobbigt. Borde det int einnehålal någon form av vax, tex från bion eller nåt? Tycker det är svårt redan med vanlig konventionell vax.... så det går fetbort att testa ditt recept :)



PS. Nu har jag lagt till din blogg hos mig, så du kan lägga eventuella svar här hos dig, så slipper du lägga dem i ett inlägg som handlar om annat hos mig.

2009-10-20 @ 19:37:23
URL: http://paljettenq.wordpress.com
Postat av: Malin

PaljettenQ:

kanske är jag lite efter.. men alltså- du kan se att jag svarat till dig, fast i min egen blogg? (ur egoistiska själ (dvs mer läsare) så tycker jag inte det är så hemskt att svara i andras bloggar...)



alltså jag kokade ihop den där sörjan, men alltså nja.. går nog fetbort för mig också. haha, vilket kladd! hade läst i något forum om någon som lyckats- men jag behöver lite mer ingående instruktioner tror jag bestämt!



haha, inlägget ang mineralsmink kommer! jag lovar. just nu pågår flytt som sagt- så jag håller mig till lite kortare inlägg som går fort att skriva.



kul att du hittade tillbaka :)

2009-10-26 @ 00:44:00
URL: http://ekofin.blogg.se/
Postat av: PaljettenQ

He he.. nej, det är inte "hemskt" att svara på kommentarerna hos den andre bloggaren, men det blir nog mer intressant för de egna läsarna om man håller diskussionen samlad till det inlägg samtalet handlar om. :)

Man öppnr för en vidare dialog och lockar till att återkommat respons på mina kommentarer. Det blir då en win-win-situation.

Du får förstås svara hur du vill. Allt funkar.

2009-11-15 @ 15:19:39
URL: http://paljettenq.wordpress.com
Postat av: angelicato

fränt :D

2009-11-16 @ 03:03:20
URL: http://angelicato.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0