Bort med ekologisk certifiering!

Jag har verkligen massor av idéer på vad jag ska skriva i denhär bloggen, frågan är ju bara i vilken orning man ska ta det? Hehe. Hur som helst var jag på Noliamässan idag och upptäckte att väldigt många ekologiska märken var där i skönhetshallen. För er som inte vet vad Noliamässan är så är det Sveriges största årliga besöksmässa med över 125 000 besökare. Där kommer utställare från hela Sverige och även andra länder och säljer/gör reklam för sig. Allt från tunnbröd, bubbelpolar, mattor, smycken och traktorer. Hur som helst tror jag faktiskt att det tillochmed var lika många utställare som hade ekologiska hudkrämer osv som icke-ekologiska.

Att bero på det så tycker jag att produkter inte borde vara märkta när de är ekologiska utan snarare när de inte är det. Märkta med "icke-ekologiskt" borde de vara så att konsumenten vet att varan INTE har blivit tillverkad med miljön i åtanke på samma sätt som om det hade varit ekologiskt. Då tror jag att fler skulle handla ekologiskt!



Kommentarer
Postat av: PaljettenQ

Intressant blogg du har kickat igång :)



Din idé om att vända eco-ansvaret kan ju kanske bli svår att förverkliga. Det finns ju så många producenter och ideologier... Hur eko ska det vara för att duga?

Jag tycker det är bra om man har ett par få myndigheter som bedömmer "eko-graden" så kan jag som kund lättare få den information jag behöver.

Du visar ett gott exemplar på olika miljömärkningar. Jag känner bara igen en handfull av dem (så att jag kan söka upp dem på nätet). Det är allt för krångligt att hålla reda på dem alla. Dessutom kan jag nog tycka att det är en fördel om de olika tillsynsmyndigheterna har tydliga och avgränsade infallsvinklar.



Dessutom... är alla ekologiska produkter bra för huden/kroppen? Tveksamt.

Det ska bli intressant att följa din blogg så att jag får lära mig mer :)

Go girl!

2009-08-04 @ 12:21:50
URL: http://paljettenq.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0