Flummiga begrepp

En läsare kommenterar:
Intressant blogg du har kickat igång :) Din idé om att vända eco-ansvaret kan ju kanske bli svår att förverkliga. Det finns ju så många producenter och ideologier... Hur eko ska det vara för att duga? Jag tycker det är bra om man har ett par få myndigheter som bedömmer "eko-graden" så kan jag som kund lättare få den information jag behöver. Du visar ett gott exemplar på olika miljömärkningar. Jag känner bara igen en handfull av dem (så att jag kan söka upp dem på nätet). Det är allt för krångligt att hålla reda på dem alla. Dessutom kan jag nog tycka att det är en fördel om de olika tillsynsmyndigheterna har tydliga och avgränsade infallsvinklar. Dessutom... är alla ekologiska produkter bra för huden/kroppen? Tveksamt. Det ska bli intressant att följa din blogg så att jag får lära mig mer :) Go girl!

Jag svarar:
Eko- och naturprodukter är egentligen ett ganska flummigt begrepp! Precis som du säger finns det dåligt med regler och märkningar än – men det är på gång. Många konventionella märken slänger sig med fina ord om naturligt/ ekologiskt innehåll. Men när man läser innehållsförteckningen så finns även ingredienser som är väldigt onaturliga. Ekologisk certifiering eller en analysering av innehållsförteckningen är vad som behövs för att vi konsumenter ska veta vad vi köper. Självklart blir det senare alternativet svårt för oss “vanliga” människor utan större kunskaper inom hudvård att sätta oss in i vad som är bra eller dåligt, men man får börja någonstans med det man vet. Till exempel med att undvika mineraloljor som inte är bra för huden, eller tvätta med shampo som innehåller starka sulfater. Det enda sättet att driva den "goda" marknaden frammåt är att sätta press på tillverkarna genom att köpa sådant med bra ingredienser. Helst ingredienser du också skulle kunna tänka dig att äta - för precis som när du äter suger huden åt sig det du smörjer på den.

Kom ihåg att bara för att det står ekologiskt på varan betyder det inte att den är bra. innehåller den också andra ämnen som inte borde höra hemma i hudvård/hårvård etc så spelar det ju ingen roll att det finns med ekologisk olivolja också. Mer om ekocertifiering senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen till en grön skönhetsblogg, garanterat utan mineralolja och parabener! Jag är inte så aktiv här numera, men eftersom det fortfarande finns trafik här tänker jag att den fyller en funktion. Här hittar du recensioner på ekologiska produkter och information om vilka kemikalier som gömmer sig i vanliga produkter, och mycket mer! Här hittar du en längre presentation Om ekofin



Kontakt ekofin.blogg(a)gmail.com


bloglovin

Follow ekofin on Twitter

RSS 2.0





RSS 2.0